Człowiek

Dobrze być sobą – prawdziwe piękno 

Stereotyp piękna promowany przez media jest złudny. To, co my uważamy za brzydkie i nieatrakcyjne, w innym miejscu na świecie okazuje się piękne. Zamiast dążyć do „ulepszania” wyglądu, znajdźmy najcenniejsze, najprawdziwsze piękno, tkwiące w naszym wnętrzu.

I. Zaplanujcie: czyli zbierzcie potrzebne informacje, ustalcie co chcecie zrobić i podzielcie się obowiązkami

Poznajcie różne koncepcje piękna z całego świata (w przeszłości i teraźniejszości) oraz dowiedzcie się, czy istnieje więcej niż jeden sposób bycia pięknym. Zajrzyjcie do propozycji programowej „Dobrze być sobą” dla grupy wiekowej 7-10 lat po przykładowe informacje (str. 48). Szczegóły całego ćwiczenia znajdziecie na str. 15.

Następnie zagrajcie w „Garnek ze złotem”. Zapiszcie na kawałku złotego (lub żółtego) papieru swoje imię, na drugiej zaś stronie coś, w czym jesteście dobrzy. Swoje karteczki wrzućcie do pojemnika. Następnie każdy losuje jedną i czyta na głos obie strony. Oddajcie karteczkę właścicielowi, przybijając z nim piątkę. Przypomnicie sobie w ten sposób jeden z powodów, dla których jesteśmy wyjątkowi.

Przydatne materiały:

  • https://cbp.zhp.pl/propozycje/free-being-me-dobrze-byc-soba-11-14-lat
  • https://cbp.zhp.pl/propozycje/free-being-me-dobrze-byc-soba

II. Zróbcie: czyli wykonajcie zadanie wedle własnego pomysłu, w którym każdy członek zastępu ma swoją rolę do odegrania

Pokażcie, że dobrze jest być sobą. Zorganizujcie akcję promującą to przesłanie! Może nagracie filmik i wypromujecie go w szkole lub Internecie? A może stworzycie koszulki z budującymi hasłami i będziecie je nosić w określony dzień tygodnia? Innym ciekawym pomysłem jest zrobienie i rozdanie przypinek/kotylionów, zachęcających do pozytywnego myślenia o sobie? A może dzięki Wam w szkole/na osiedlu pojawią się ogłoszenia „Weź czego potrzebujesz”, a pod nim do wyrwania, zamiast zwyczajowo numeru telefonu, dobre myśli?

Jeśli macie inny pomysł – działajcie!

Najważniejsze to nieść wiadomość, że warto myśleć o sobie pozytywnie i wzmacniać swoje mocne strony. Bądźcie sobą!

III. Podsumujcie: czyli oceńcie w swoim gronie czy udało wam się osiągnąć założone cele i czy każdy dołożył się do ich realizacji, a następnie pochwalcie się swoimi osiągnięciami

​Zastanówcie się, czy Wasze działania przyniosły korzystne efekty, a przesłanie dotarło do dużego grona odbiorców. Opracujcie materiał, będący podsumowaniem akcji, a który później może służyć kolejnym grupom walczącym z tym problemem.

 

Harcerscy rowerzyści

Lubicie jeździć rowerem i chcecie podjąć nowe wyzwanie? Czy marzyliście kiedyś o tym, żeby zostać kolarzem lub kolarką? Jazda na rowerze nie tylko buduje wszystkie partie ciała, ale wzmacnia też więzi międzyludzkie i poczucie sprawczości.

I. Zaplanujcie: czyli zbierzcie potrzebne informacje, ustalcie co chcecie zrobić i podzielcie się obowiązkami

Zaplanujcie zbiórkę w terenie, podczas której poznacie w praktyce budowę roweru, jak i techniki jazdy np. na szosie, w terenie, pod górę i z góry. Zaplanujcie wspólny wyjazd na zawody kolarskie lub inną imprezę rowerową.​

II. Zróbcie: czyli wykonajcie zadanie wedle własnego pomysłu, w którym każdy członek zastępu ma swoją rolę do odegrania

Proponowany podział zadań w zastępie:

  • Zapoznaj się z przepisami ruchu drogowego i zasadami jazdy na rowerze. Przeprowadź zbiórkę na ten temat w formie gry terenowej.
  • Zorganizuj zbiórkę w terenie z rowerami. Odwiedź miejsce, w którym będzie można przygotować rower na wycieczkę/ zawody kolarskie – przedstaw w praktyce zasady konserwacji roweru oraz podstawowe naprawy, które można wykonać w terenie samodzielnie. Podczas tej zbiorki powinna Wam towarzyszyć osoba dorosła.
  • Zaproś specjalistę na zbiórkę w terenie (nie musi to być zawodowy kolarz, wystarczy pasjonat tego sportu np. rodzic kogoś z Was lub nauczyciel WF), by mógł opowiedzieć o zawodach kolarskich, zaprezentować w praktyce i przygotować do różnych technik jazdy po różnym terenie, przedstawić i omówić sprzęt kolarski, zwyczaje kolarzy itp.
  • Znajdź zawody kolarskie (lub inną imprezę rowerową), w których będziecie mogli wziąć udział i dopilnuj, aby cały zastęp się zapisał oraz skompletował potrzebny sprzęt kolarski do zawodów.
  • Na podstawie zebranej wiedzy i umiejętności stwórz harmonogram ćwiczeń przygotowujących do zawodów kolarskich Wasz zastęp – przygotuj tabelkę, w której każdy członek zastępu będzie zaznaczał np. naklejką, że wykonał ćwiczenia w danym tygodniu. Przypominaj kolegom, żeby nie przekraczali liczby wyznaczonych ćwiczeń tak, aby nikt się nie przećwiczył i nie doznał kontuzji.
  • Weźcie udział w zawodach kolarskich, a zdobyte umiejętności i wiedzę zaprezentujcie poprzez zorganizowanie wycieczki rowerowej z drużyną. Pamiętajcie, aby poinformować drużynowego i Waszych opiekunów o Waszych planach. Może ktoś z nich będzie chętny, aby dołączyć do Was podczas zawodów?

III. Podsumujcie: czyli oceńcie w swoim gronie czy udało wam się osiągnąć założone cele i czy każdy dołożył się do ich realizacji, a następnie pochwalcie się swoimi osiągnięciami

Czy dzielenie się swoimi przeżyciami i wiedzą daje poczucie zadowolenia? Zastanówcie się nad tym. W jakich innych sytuacjach, nabyte doświadczenie może Wam i innym pomóc? Przekażcie zdobytą wiedzę innym i zainspirujcie je do korzystania z rowerów w ramach zbiórek i na co dzień, np. w drodze do szkoły.​

 

Mistrzowie haceli – stare i nowe gry podwórkowe

Zastanawialiście się kiedyś, w co grano 10, 20, 30 albo 50 lat temu? Czy mówią wam coś takie nazwy jak: hacele, ringo, ciuciubabka, cymbergaj, palant? Wyobraźcie to sobie: idziecie spać jak gdyby nigdy nic, wstajecie rano do szkoły, a tu… okazuje się, że zniknęły smartfony, komputery, telewizory, nowoczesny sprzęt i obiekty sportowe… Wyobraźnia oraz potrzeba rozrywki, towarzysząca ludziom od wieków, przyczyniły się do powstania wielu gier i zabaw, które kiedyś wypełniały czas wolny dzieciom i młodzieży.

I. Zaplanujcie: czyli zbierzcie potrzebne informacje, ustalcie co chcecie zrobić i podzielcie się obowiązkami

​Zastanówcie się, czy znacie jakieś zabawy, w które bawili się Wasi rodzice lub dziadkowie, będąc dziećmi. Zapytajcie ich o to, poszukajcie też pomysłów w książkach i internecie. Porozmawiajcie o poznanych zabawach i wybierzcie te, które najbardziej wam się spodobały.

Przydatne materiały:

II. Zróbcie: czyli wykonajcie zadanie wedle własnego pomysłu, w którym każdy członek zastępu ma swoją rolę do odegrania

​Zorganizujcie dla drużyny/rówieśników turniej z dawnymi grami. Zróbcie listę potrzebnych rekwizytów, przygotujcie dyplomy, może małe nagrody. Sprawdźcie, czy macie je w domu lub harcówce. Jeśli nie – zróbcie zakupy. Ustalcie z kimś z kadry drużyny sposób finansowania tych zakupów. Razem ze wszystkimi uczestnikami turnieju wybierzcie najciekawszą/najfajniejszą/najulubieńszą grę. W czasie turnieju róbcie zdjęcia, przygotujcie relację z turnieju, którą umieścicie np. na tablicy w harcówce, stronie internetowej drużyny lub w kronice.

III. Podsumujcie: czyli oceńcie w swoim gronie czy udało wam się osiągnąć założone cele i czy każdy dołożył się do ich realizacji, a następnie pochwalcie się swoimi osiągnięciami

Porozmawiajcie ze sobą o tym, jak wam się pracowało przy realizacji tropu, jak każde z was zaangażowało się w jego realizację i który etap był waszym zdaniem najważniejszy. Które propozycje wejdą na stałe do waszego repertuaru gier i zabaw?

 

Zdrowie przede wszystkim

Natura jest nieograniczoną księgą wiedzy, z której powinniśmy korzystać.

I. Zaplanujcie: czyli zbierzcie potrzebne informacje, ustalcie co chcecie zrobić i podzielcie się obowiązkami

Zapoznajcie się ze zdrową żywnością, z niezdrowymi składnikami w produktach spożywczych oraz z rodzajami aktywności fizycznej. Zaplanujcie jadłospis, ćwiczenia fizyczne, konkursy, które będą nawiązywać do piramidy żywieniowej.​

II. Zróbcie: czyli wykonajcie zadanie wedle własnego pomysłu, w którym każdy członek zastępu ma swoją rolę do odegrania

Proponowany podział zadań w zastępie:

  • Zastępowy – zorganizuj cykl zbiórek, które będą współprowadzili wszyscy członkowie zastępu, na tematy: aktywność fizyczna i jej wpływ na nasze zdrowie, zdrowa żywność na co dzień – dobre nawyki, niezdrowe składniki w produktach spożywczych i ich wpływ na zdrowie człowieka. Pamiętaj, aby poza treściami zadbać także o atrakcyjne formy zbiórek. Jeśli dla któregoś członka zastępu będzie to pierwsza samodzielnie prowadzona zbiórka, koniecznie zapoznaj go z zasadami dobrej zbiórki i podziel się własnymi praktycznymi wskazówkami.
  • Zaproś na zbiórkę specjalistę od zdrowej żywności, który odpowie na Wasze pytania. Jeśli masz trudności ze znalezieniem takiej osoby, poproś o pomoc kadrę drużyny lub rodziców.
  • Odwiedź miejsce, w którym można kupić zdrową żywność. Podczas zwiadu zapoznaj się z gamą produktów i znajdź te, które mogą stać się dobrymi zamiennikami Waszych „przysmaków”. Pamiętaj, by poinformować opiekunów, gdzie się wybierasz.
  • Stwórz jadłospis na najbliższy biwak na podstawie zdobytych informacji i przygotujcie zastępem trzy zdrowe posiłki (o różnych porach dnia). Skonsultujcie go z drużynowym lub przybocznym i pamiętajcie o bezpieczeństwie podczas gotowania.
  • Porozmawiaj o wprowadzeniu do drużyny zdrowych nawyków żywieniowych podczas zbiórek i wyjazdów, zaproponuj zdrowe zamienniki dotychczas używanych produktów w drużynie np. w formie plakatu do harcówki.
  • Przeprowadź podczas biwaku zaprawę poranną/ ćwiczenia fizyczne, opowiadając o wpływie każdego ćwiczenia na nasze ciało.
  • Zorganizuj „zdrowego Master Chefa” w drużynie – konkurs na najlepiej skomponowane zdrowe danie, rozpoznawanie produktów tylko za pomocą węchu i smaku, wspólna degustacja najbardziej nieznanych zdrowych produktów itp.

III. Podsumujcie: czyli oceńcie w swoim gronie czy udało wam się osiągnąć założone cele i czy każdy dołożył się do ich realizacji, a następnie pochwalcie się swoimi osiągnięciami

Czy wiedza na temat zdrowego żywienia jest potrzebna współczesnemu człowiekowi? Czy świadomy wybór produktów wpływa na nasze zdrowie? Dlaczego ruch jest podstawą piramidy żywieniowej? Podsumowanie działań zrealizujcie na łonie natury w dowolnej aktywnej formie np. olimpiady sportowej lub gry terenowej.​