Odkrywanie

Eksperymentatorzy

W każdym z nas drzemie ciekawość świata. Zastanawiamy się „A co by się stało, gdyby tak…?” i od czasu do czasu eksperymentujemy, by dowiedzieć się tego. Realizując ten trop poczujecie radość z eksperymentowania i doświadczycie emocji, które towarzyszą naukowcom w ich pracy. A przy okazji może dowiecie się czegoś ciekawego o otaczającym nas świecie?

I. Zaplanujcie: czyli zbierzcie potrzebne informacje, ustalcie co chcecie zrobić i podzielcie się obowiązkami

W gronie zastępu zastanówcie się, z jakiej dziedziny nauki chcielibyście przeprowadzić doświadczenia lub eksperymenty. Poszukajcie w Internecie ich ciekawych przykładów – takich, jakie moglibyście wykonać sami (pamiętając o zasadach bezpieczeństwa). Jeśli potrzebujecie inspiracji, możecie wykorzystać te opisane poniżej. Ale nie poprzestawajcie na nich – tylko pamiętajcie, aby ich wybór skonsultować z drużynowym lub innym pełnoletnim opiekunem.

Przydatne linki:

  • http://cbp.zhp.pl/propozycje/chce-wiedziec-wiecej-niz-wiem-umiec-wiecej-niz-umiem/​

II. Zróbcie: czyli wykonajcie zadanie wedle własnego pomysłu, w którym każdy członek zastępu ma swoją rolę do odegrania

Przeprowadźcie serię doświadczeń lub eksperymentów. Pamiętaj, że musi być przy tym ktoś starszy. Zastanówcie się, jakich zasad należy przestrzegać podczas eksperymentowania i zastosujcie je w praktyce. Zgłębcie dowolną dziedzinę nauki – pamiętając, że eksperymentuje się nie tylko w naukach przyrodniczych, ale również humanistycznych. Poszukajcie informacji o słynnych udanych i nieudanych eksperymentach.

Proponowany podział zadań w zastępie:

  • Korzystając z pomocy nauczyciela, rodzica, drużynowego lub innej pełnoletniej osoby, sporządź listę zasad bezpieczeństwa, które obowiązują podczas eksperymentowania.
  • Przeprowadź doświadczenie ze skaczącym jajkiem (opis znajdziesz w internecie). Przedstaw jego wyniki zastępowi wraz z naukowym uzasadnieniem.
  • Znajdź w internecie przepis na wykonanie musujących kul do kąpieli. Wraz z zastępem przygotujcie je dla swoich bliskich. W razie potrzeby poproś o pomoc w zachowaniu właściwych proporcji drużynowego lub przybocznego.
  • Poszukaj metod na sporządzenie „niewidocznego pisma”. Przygotuj za jego pomocą listy do innych zastępów (treść ustal z zastępem) i doręcz je. W razie potrzeby, podpowiedz adresatom, jak odczytać wiadomość. Przekaż zastępowi tę tajemną wiedzę.
  • Przygotuj elementy niezbędne do zrobienia lawy w butelce lub wulkanu (opis doświadczenia znajdziesz w internecie, ale pamiętaj, że należy je wykonywać pod opieką dorosłego i koniecznie nna świeżym powietrzu, a nie w pomieszczeniu). Przeprowadź pokaz dla rodziny lub kolegów oraz zastępu w taki sposób, aby ktoś mógł Ci asystować i uczestniczyć w nim. Podaj widzom naukowe uzasadnienie.
  • Poszukaj w internecie filmików z różnymi doświadczeniami naukowymi. Najciekawsze zaprezentuj zastępowi (możesz je wykonać, opowiedzieć jego przebieg lub pokazać dany filmik).
  • Nagraj film lub udokumentuj zdjęciami jeden z Waszych eksperymentów. Zamieść w sieci w miejscu dostępnym dla pozostałych członków drużyny.

 

PAMIĘTAJCIE, ŻE PRZY KAŻDYM EKSPERYMENCIE MUSI TOWARZYSZYĆ WAM OSOBA DOROSŁA. ​

III. Podsumujcie: czyli oceńcie w swoim gronie czy udało wam się osiągnąć założone cele i czy każdy dołożył się do ich realizacji, a następnie pochwalcie się swoimi osiągnięciami

Podsumowując zrealizowany trop w gronie Waszego zastępu, pomyślcie, co było najłatwiejsze, a co najtrudniejsze w tym działaniu. Przypomnijcie sobie najciekawsze doświadczenia oraz ich wyniki. Czy pamiętacie jeszcze, jakie były ich naukowe uzasadnienia? Czy ktoś z Was „złapał bakcyla” i ma w planach dalsze eksperymentowanie? Zbierzcie wyniki i opisy waszych eksperymentów i przedstawcie w drużynie. Zastanówcie się, w jakiej formie to przedstawicie. Może zorganizujecie warsztaty? ​

 

Tytani nauki

Uczymy się przez całe życie. A skoro tak, to uczmy się szybko i skutecznie. Dzięki realizacji tego tropu osiągniecie mistrzostwo w uczeniu się i poznacie różne metody zdobywania wiedzy. Pomożecie również tym, który mają problemy z zapamiętywaniem informacji. Przy okazji rozbudzicie też swoją kreatywność oraz ugruntujecie posiadane wiadomości.

I. Zaplanujcie: czyli zbierzcie potrzebne informacje, ustalcie co chcecie zrobić i podzielcie się obowiązkami

Zróbcie burzę mózgów. Zastanówcie się, dlaczego tak wiele osób ma problemy w szkole związane z tym, że nie potrafią czegoś zapamiętać? Może sami należycie do tej grupy osób? Przypomnijcie sobie, co pomaga Wam w przyswajaniu różnych informacji? Jakie macie sposoby na uczenie się? Jakie przedmioty lubicie i jaką wiedzą chcielibyście zainteresować kolegów ze szkoły?​

II. Zróbcie: czyli wykonajcie zadanie wedle własnego pomysłu, w którym każdy członek zastępu ma swoją rolę do odegrania

Zastanówcie się, jaka dziedzina wiedzy szkolnej Was szczególnie interesuje. Wykonajcie kilka pomocy dydaktycznych (np. w formie plakatu, ulotki, modelu, makiety, rzeźby, gry edukacyjnej typu memory czy domino, krzyżówki, mapy myśli itp.), dzięki którym możliwe będzie zapamiętanie danych informacji na kilka różnych sposobów – dzięki zmysłowi wzroku czy dotyku lub poprzez ruch. Wykorzystajcie różne techniki plastyczne, kolory, faktury. Niech Wasze pomoce przekażą wiedzę i pomogą ją utrwalić. Zaprezentujcie swoje pomoce w wybranej szkole – być może znajdziecie na to czas na długiej przerwie albo podczas dni otwartych, po lekcjach lub zrobicie ich wystawę w szkolnej bibliotece? Może któryś z nauczycieli będzie zainteresowany umieszczeniem ich w swojej pracowni lub wykorzystaniem na kółku naukowym?

Proponowany podział zadań w zastępie:

  • Dowiedz się, jakie informacje szczególnie trudno zapamiętać kolegom z Waszych klas. Zebrane informacje zaprezentuj na zbiórce. Dowiedz się, jakimi dziedzinami wiedzy interesują się członkowie Twojego zastępu i jakie są ich ulubione przedmioty szkolne. Poprowadź dyskusję, podczas której wybierzecie tematykę Waszych pomocy szkolnych – biorąc pod uwagę potrzeby kolegów oraz Wasze zainteresowania – zadanie dla zastępowego.
  • Znajdź informacje w internecie, kim są słuchowcy, wzrokowcy i kinestetycy. Zaprezentuj na zbiórce, czym różnią się te sposoby uczenia się.
  • Pokieruj wykonaniem pomocy dydaktycznych. Dopilnuj, by ich autorzy dobrze sprawdzili informacje, które zamieszczają.
  • Wyszukaj informacje na temat technik szybkiego uczenia się. Poproś o pomoc drużynowego w znalezieniu specjalisty w tym zakresie. Możesz tez poprosić o pomoc nauczyciela lub pedagoga szkolnego.
  • Poproś zaprzyjaźnionego nauczyciela (lub kilku), by przyglądnął się Waszym pomocom i sprawdził, czy nie zawierają błędów, zanim je zaprezentujecie na forum. Możecie też skupić się na przydatnych w szkole „technikach szybkiego czytania i uczenia się”:
  • Przy pomocy kadry drużyny i reszty zastępu zorganizuj grę terenową z technik szybkiego uczenia się. Zaproś na nią całą drużynę/drużyny z twojego środowiska/inne zaprzyjaźnione drużyny harcerskie.
  • Znajdź sposób na to, by inni uczniowie mogli poznać lub wykorzystać Wasze pomoce dydaktyczne bądź poznali techniki szybkiego uczenia się. Jeśli jest to utrudnione, skorzystaj z pomocy drużynowego podczas kontaktów ze szkołą.​

III. Podsumujcie: czyli oceńcie w swoim gronie czy udało wam się osiągnąć założone cele i czy każdy dołożył się do ich realizacji, a następnie pochwalcie się swoimi osiągnięciami

Podsumowując zrealizowany trop w gronie Waszego zastępu, pomyślcie, co było najłatwiejsze, a co najtrudniejsze w tym działaniu. Zastanówcie się, co zyskaliście dzięki wykonaniu pomocy dydaktycznych – czego sami się nauczyliście, co odkryliście? Zapytajcie zaprzyjaźnionych nauczycieli, co sądzą o wykonanych przez Was pomocach.​

 

Wynalazcy

Naukowcy wiedzą, że nie ma wiedzy bezużytecznej – prędzej czy później każde odkrycie znajdzie swoje zastosowanie w praktyce życia codziennego. Mikrofalówkę wynalazł inżynier Percy Spencer podczas prac nad radarem wojskowym. Kiedy go testował, ze zdziwieniem zauważył, że promienie mikrofalowe rozpuściły czekoladowy batonik, który miał przy sobie. Spencer z ciekawości zaczął podgrzewać inne przedmioty i dopiero wtedy odkrył potencjał tego rodzaju promieniowania. Poznajcie historie różnych wynalazków i ich twórców. Może zainspiruje Was to do opracowania własnego patentu?

I. Zaplanujcie: czyli zbierzcie potrzebne informacje, ustalcie co chcecie zrobić i podzielcie się obowiązkami

Poszukajcie informacji o wybitnych wynalazcach i wizjonerach świata nauki – np. o Leonardzie da Vinci, którego maszyny wyprzedzały swoje czasy o stulecia. Zastanówcie się, jakimi cechami muszą charakteryzować się naukowcy, aby osiągnąć sukces w swojej dziedzinie. Czy posiadacie część z nich albo wszystkie? Nad którymi chcielibyście popracować, by w niedalekiej przyszłości dokonać przełomu w nauce?

Przydatne linki:

http://cbp.zhp.pl/propozycje/chce-wiedziec-wiecej-niz-wiem-umiec-wiecej-niz-umiem/​

II. Zróbcie: czyli wykonajcie zadanie wedle własnego pomysłu, w którym każdy członek zastępu ma swoją rolę do odegrania

Poszukajcie informacji o różnych zdobyczach techniki. Zastanówcie się, jak wyglądałoby nasze życie bez nich? Odwiedźcie miejsca, w których znajdują się wytwory ludzkiej zaradczości z różnych epok (np. skanseny, muzea, izby pamięci, prywatne zbiory itp.). Dowiedzcie się, nad jakimi wynalazkami pracują obecnie światowi naukowcy. Pomyślcie nad tym, jaki problem moglibyście sami rozwiązać i stwórzcie własny prototyp wynalazku.

Proponowany podział zadań w zastępie:

  • Poszukaj informacji o wynalazcach (3 lub więcej), których odkrycia zrewolucjonizowały nasze życie. Przedstaw ich dokonania na forum zastępu w dowolnej formie (może być to gawęda, plakat, makieta itp.).
  • Wraz z zastępem zastanów się, jakie cechy posiadają osoby, które dokonały przełomowych odkryć w świecie techniki. Spisz je i udostępnij zastępowi, by każdy mógł sam zastanowić się nad tym, które cechy posiada, a które chciałby wypracować czy wzmocnić. Porozmawiajcie o tym na zbiórce.
  • Przynieś na zbiórkę przedmiot, który jest przykładem zdobyczy techniki i opowiedz o zasadach jego działania oraz prawidłowego użytkowania.
  • Zorganizuj wyjście zastępu do miejsca, w którym są przechowywane zdobycze techniki z dowolnego okresu historycznego. Poproś zaufaną osobę dorosłą (członka kadry drużyny lub opiekuna) by udała się tam z Wami.
  • Pokieruj wykonaniem przez zastęp prostego, wymyślonego przez Was wynalazku, który ułatwi wykonywanie dowolnej, codziennej czynności lub rozwiąże jakiś problem.
  • Znajdź sposób na upowszechnienie wiedzy o Waszym wynalazku tak, by przydał się większej liczbie osób. Zrealizuj go. Możecie nagrać film z tutorialem i zaprezentować go np. reszcie drużyny, rodzicom, kolegom z klasy.

Przeprowadź w zastępie dowolne ćwiczenie, które rozwija kreatywność. ​

III. Podsumujcie: czyli oceńcie w swoim gronie czy udało wam się osiągnąć założone cele i czy każdy dołożył się do ich realizacji, a następnie pochwalcie się swoimi osiągnięciami

Podsumowując zrealizowany trop w gronie Waszego zastępu, pomyślcie, co było najłatwiejsze, a co najtrudniejsze w tym działaniu. Zastanówcie się, jak systematycznie pracować nad sobą, by osiągnąć sukces w dziedzinie nauki lub zainteresowań. Dowiedzcie się, jakie reakcje i opinie wywołał Wasz wynalazek. Może już macie pomysł na jego ulepszenie? ​