Braterstwo

Członkowie harcerskiej i skautowej rodziny

„Bo wszyscy harcerze to jedna rodzina, starszy czy młodszy, chłopak czy dziewczyna” głosi jedna z popularnych piosenek – udowodnijcie, że to prawda i prześlijcie moc serdecznych życzeń do bliższych i dalszych członków tej rodziny.

I. Zaplanujcie: czyli zbierzcie potrzebne informacje, ustalcie co chcecie zrobić i podzielcie się obowiązkami

Zastanówcie się wspólnie czym jest dla Was osobiście bycie częścią harcerskiej i skautowej rodziny oraz co możecie zrobić, aby być z tą rodziną w dobrym kontakcie.​

II. Zróbcie: czyli wykonajcie zadanie wedle własnego pomysłu, w którym każdy członek zastępu ma swoją rolę do odegrania

Z okazji Dnia Myśli Braterskiej (albo w jakiś inny wybrany dzień roku) własnoręcznie przygotujcie kartki z serdecznymi życzeniami w kilku językach. Te z treścią w języku polskim wyślijcie do przedstawicieli wszystkich organizacji harcerskich (poza ZHP), które działają na terenie Waszego województwa. Te zaś w obcych językach wyślijcie do przedstawicieli organizacji skautowej, której członkowie są wyznawcami jednej z głównych religii świata.

Proponowany podział zadań w zastępie:

  • Czas na zwiad – znajdź informacje odnośnie tego, jakie organizacje harcerskie (poza ZHP) działają na terenie Waszego województwa. Z pomocą przybocznego lub innego starszego harcerza pozyskaj kontakty do drużyny z każdej z nich.
  • Z pomocą drużynowego/przybocznego znajdź najbliższego Wam instruktora ZHP, który specjalizuje się w kontaktach zagranicznych i poproś o kontakty do skautów z wybranych przez Was państw.
  • Ułóż treść życzeń w języku polskim.
  • Z pomocą wybranej osoby dorosłej (rodzica, nauczyciela języka obcego) przetłumacz treść życzeń na potrzebne języki.
  • Zapewnij materiały plastyczne do wykonania kartek z życzeniami (weź z domu/z harcówki, kup).
  • Po wykonaniu kartek i wpisaniu treści życzeń wyślij je pocztą do adresatów.

III. Podsumujcie: czyli oceńcie w swoim gronie czy udało wam się osiągnąć założone cele i czy każdy dołożył się do ich realizacji, a następnie pochwalcie się swoimi osiągnięciami

Podsumowując zrealizowany trop w gronie Waszego zastępu pomyślcie, co było najłatwiejsze, a co najtrudniejsze w tym działaniu. Czy wiedzieliście wcześniej, że w wybranych przez Was państwach także odbywają się zbiórki dokładnie takie jak Wasze? Czas na burzę mózgów. Podzielcie się najciekawszymi odkryciami z resztą drużyny.​

 

HarcGraficiarze przeciw hejtom

Przeszkadza Wam mnóstwo obraźliwych haseł i wyzwisk, które szpecą mury i budynki w otoczeniu Waszego miejsca zamieszkania? Chcielibyście to zmienić, ale nie wiecie jak? Chcecie zostać HarcGraficiarzami i zamalować je wszystkie? Zapoznajcie się z tą propozycją, aby dowiedzieć się, jak to zmienić i zostać HarcGraficiarzem!

I. Zaplanujcie: czyli zbierzcie potrzebne informacje, ustalcie co chcecie zrobić i podzielcie się obowiązkami

Zorganizujcie zastępowy zwiad po okolicy Waszego zamieszkania i odnajdźcie jak najwięcej ścian, na których napisane są obraźliwe teksty, wulgaryzmy czy inne formy mowy nienawiści. O Waszym zwiadzie powinien wiedzieć Wasz drużynowy oraz Wasi rodzice/opiekunowie (poinformujcie ich, gdzie dokładnie będziecie i kiedy wrócicie). Znalezione ściany zaznaczcie dokładnie na mapie okolicy i sfotografujcie, aby móc je później przedstawić drużynie i osobom decyzyjnym o ich zamalowaniu. W trakcie zwiadu postarajcie też podpytać sąsiadów, do kogo należą budynki, na których znajdują się obraźliwe napisy.​

II. Zróbcie: czyli wykonajcie zadanie wedle własnego pomysłu, w którym każdy członek zastępu ma swoją rolę do odegrania

Proponowany podział zadań w zastępie:

  • Dowiedz się, czym jest zjawisko „hejtu” i do jakich negatywnych skutków może ono prowadzić. Przekaż zebrane wnioski na zbiórce zastępu np. w formie gry fabularnej lub quizu.
  • Przygotuj dokładną mapę z zaznaczonymi miejscami występowania „hejtów” na okolicznych ścianach czy murach. Mapę można wykonać również internetowo – wtedy dodaj do niej także zrobione przez Was zdjęcia.
  • Zorganizuj razem z zastępem zbiórkę drużyny, na której podzielicie się zdobytymi informacjami na temat „mowy nienawiści”, a także przedstawicie efekty zwiadu. Zadbaj nie tylko o treści, ale i atrakcyjną formę zbiórki (może warto zorganizować mini konkurs lub wpleść nową wiedzę w ulubiony rodzaj gry terenowej)
  • Na Radzie Drużyny przeanalizujcie, czy w drużynie nie ma problemu z mową nienawiści. Wypracujcie wspólny plan działania, jaki można zastosować wobec problemu mowy nienawiści w drużynie lub w Waszej okolicy – to zadanie dla zastępowego.
  • Razem z drużynowym lub przybocznym zgłoście właściwej osobie w urzędzie lub do wyspecjalizowanej fundacji chęć zamalowania napisów.
  • Po uzyskaniu zgody zorganizuj akcję zamalowywania obraźliwych napisów. Jeśli napisów jest zbyt wiele na możliwości Waszego zastępu, zaproś do pomocy całą drużynę.
  • Sfotografuj efekty Waszych prac – czyste, zamalowane mury lub ściany budynków. Przygotuj prezentację efektów: stan przed i po malowaniu.
  • Zorganizuj zbiórkę drużyny, na którą również zaprosisz koleżanki i kolegów ze szkoły oraz np. okolicznych mieszkańców, sąsiadów, Waszych nauczycieli, aby zaprezentować efekty Waszych prac w postaci zrobionych przez Was zdjęć (może to być tradycyjna wystawa lub pokaz multimedialny). ​

III. Podsumujcie: czyli oceńcie w swoim gronie czy udało wam się osiągnąć założone cele i czy każdy dołożył się do ich realizacji, a następnie pochwalcie się swoimi osiągnięciami

Czy można samemu zmienić okolicę miejsca zamieszkania? Czy jesteśmy w stanie mieć realny wpływ na nasze miejsce zamieszkania i jego wygląd? Odpowiedzcie sobie na te pytania i podzielcie się swoimi przemyśleniami z innymi członkami drużyny, a także ze znajomymi i rodzicami.​

 

Każdy inny, wszyscy równi

Czy wiecie, że słowa mogą zranić mocniej niż pięści? Słowa zaś biorą się z naszych myśli. Czy zdarza Wam się myśleć lub mówić o kimś źle, nawet jeśli tak naprawdę ta osoba/osoby nic Wam złego nie zrobiła/zrobiły? Zastanówcie się wspólnie, skąd się biorą takie myśli i co można zrobić, aby się od nich uwolnić.

I. Zaplanujcie: czyli zbierzcie potrzebne informacje, ustalcie co chcecie zrobić i podzielcie się obowiązkami

Zróbcie burzę mózgów i na arkuszu szarego papieru lub tablicy narysujcie wszystko, co kojarzy się Wam ze słowem „tolerancja”. Zastanówcie się, czym jest tolerancja oraz jakie są przejawy zachowań tolerancyjnych. Przypomnijcie sobie sytuacje, gdy ktoś wobec Was był nietolerancyjny, jak się wtedy czuliście. Zastanówcie się, czy do Waszej drużyny mają dostęp wszyscy chętni? Kto mógłby mieć trudności z należeniem do Waszej drużyny i dlaczego? Popracujcie wspólnie nad tym, aby świat wokół Was był bardziej otwarty na osoby w różny sposób „inne”.

Pomocne linki:

http://cbp.zhp.pl/propozycje/pod-namiotem-praw/

http://cbp.zhp.pl/wp-content/uploads/2015/12/kazdyinnywszyscyrowni_web.pdf

II. Zróbcie: czyli wykonajcie zadanie wedle własnego pomysłu, w którym każdy członek zastępu ma swoją rolę do odegrania

Proponowany podział zadań w zastępie:

  • Zorganizuj na zbiórce drużyny następujące ćwiczenie:

Pracując w parach, wypiszcie na kartkach po pięć Waszych cech wspólnych oraz pięć różnic. Następnie, pracując w innych parach, porównajcie te opisy. Postarajcie się odnaleźć te cechy, które są wspólne Wam wszystkim. Odpowiedzcie sobie na pytanie, jak Wasza różnorodność wpływa na prace Waszej grupy. Podsumujcie razem zebrane wyniki.

  • Jednym z ważnych elementów nietolerancji jest myślenie stereotypowe (stereotyp to uproszczony, nieprawdziwy obraz rzeczywistości). Wypisz razem z zastępem znane Wam stereotypy dotyczące różnych narodowości. Jak myślicie, z czego one powstały? Zastanówcie się, jak likwidować stereotypowe myślenie u siebie i wśród rówieśników. Chodzi o stereotypy związane np. z płcią, narodowością (przykład: dziewczęta są humanistkami, a chłopcy matematykami). Podejmijcie działanie z tym związane.
  • Zorganizuj razem z zastępem w miejscu swojego zamieszkania zwiad na temat tolerancji wśród dzieci i młodzieży. Wypiszcie na kartach do głosowania przedstawicieli kilku grup społecznych (np. osoby starsze, osoby biedniejsze, osoby o innym kolorze skóry, osoby o innej narodowości), które wciąż nie spotykają się w Polsce z pełną otwartością. Zapytajcie rówieśników, czy chciałyby mieć taką osobę za kolegę ze szkolnej ławy? Poszerzcie zwiad o dodatkowe ważne dla Was pytania.
  • Zbierz wyniki z przeprowadzonego przez Was zwiadu i zilustruj je razem z zastępem na plakatach. Wzbogaćcie je o Wasze przemyślenia i hasła na temat przyczyn stereotypów, braku tolerancji.
  • Przygotuj wystawę Waszych plakatów w szkole lub w innym publicznym, często odwiedzanym miejscu w Waszej okolicy. Pamiętajcie, że musicie uzyskać zgodę właściciela terenu.
  • Zorganizuj „wernisaż” Waszej wystawy plakatów. Zaproście razem z zastępem na nią Waszą drużynę, znajomych i rodzinę.​

III. Podsumujcie: czyli oceńcie w swoim gronie czy udało wam się osiągnąć założone cele i czy każdy dołożył się do ich realizacji, a następnie pochwalcie się swoimi osiągnięciami

Podsumujcie zrealizowane przez Was działania w gronie zastępu. Pomyślcie, czy zmieniło to Wasze podejście do osób, które znacznie różnią się od Was. Jak ich teraz postrzegacie? Dowiedzcie się, jakie reakcje i opinie wywołała Wasza wystawa plakatów. Czy udało Wam się nią zainspirować Wasze bliskie osoby do bycia bardziej otwartymi i tolerancyjnymi? Może macie jakieś pomysły na kolejne działania w tym temacie razem z Waszą drużyną lub bliskimi?​

 

Przyjaciele seniorów

Istnieje polskie powiedzenie „starość nie radość” wskazujące na to, że im więcej mamy lat, tym mniej mamy powodów do śmiechu, ale czy tak musi być naprawdę? Harcerz jest zawsze pogodny i tą pogodą ducha powinien dzielić się z innymi.

I. Zaplanujcie: czyli zbierzcie potrzebne informacje, ustalcie co chcecie zrobić i podzielcie się obowiązkami

Zastanówcie się, jak to jest mieć 60, 70 lub 80 lat. Odwiedźcie całym zastępem swoich dziadków lub innych krewnych w tym wieku i dowiedzcie się, co jest największą radością i smutkiem ich aktualnego życia. A może jest coś co możecie zrobić, aby chwil radosnych w ich życiu było więcej?​

II. Zróbcie: czyli wykonajcie zadanie wedle własnego pomysłu, w którym każdy członek zastępu ma swoją rolę do odegrania

Zaangażujcie swój czas i siły na rzecz tych konkretnych osób zgodnie z ich potrzebami. Może Waszym dziadkom trudność sprawia sprzątanie mieszkania (szczególnie mniej dostępnych miejsc)? Wówczas jedna ze zbiórek zastępu mogłaby się przerodzić w wiosenne/jesienne porządki u nich w domu. Poproście zaufanego dorosłego, aby Wam towarzyszył. A może któryś z seniorów rodu dotkliwie odczuwa samotność i doceni wspólny spacer? Pożyteczne może być także wyręczenie starszych krewnych w czynnościach wymagających obeznania ze współczesną technologią (komputerem, smartfonem itp.).

III. Podsumujcie: czyli oceńcie w swoim gronie czy udało wam się osiągnąć założone cele i czy każdy dołożył się do ich realizacji, a następnie pochwalcie się swoimi osiągnięciami

Czy dzięki Wam uśmiechy częściej zagościły na twarzach krewnych? Jakie to uczucie nieść komuś radość? A może mimo dobrych chęci nie wszystko poszło zgodnie z planem? Czy życie osób starszych bardzo różni się od Waszego? Czego mogliście się od nich nauczyć zdobywając ten trop? Podsumujcie swoje wysiłki, a następnie pochwalcie się nimi na forum drużyny.​