Dumni sportowcy
Możliwość usłyszenia Mazurka Dąbrowskiego na stadionie, gdzie rozgrywały się ważne zawody sportowe, to niesamowite przeżycie. Niech duma z osiągnięć polskich sportowców zagrzeje Was do walki o własną kondycję fizyczną oraz najwyższe miejsce na podium.
I. Zaplanujcie: czyli zbierzcie potrzebne informacje, ustalcie co chcecie zrobić i podzielcie się obowiązkami
Jak często Polacy sięgali po najwyższe miejsca na podium w ostatnich latach? W jakich dyscyplinach wiodą prym w Europie, a nawet na świecie? Poznajcie jak najwięcej faktów z życia sportowego, z jakich jako Polacy możemy być dumni. Postarajcie się dowiedzieć jak najwięcej nie tylko o popularnych dyscyplinach, ale także tych, które mają w Polsce mniej fanów. Z kim możecie się spotkać, aby uzyskać taką wiedzę?
II. Zróbcie: czyli wykonajcie zadanie wedle własnego pomysłu, w którym każdy członek zastępu ma swoją rolę do odegrania
Pomyślcie, jak możecie się tą wiedzą i dumą podzielić z innymi. Może w formie gazetki rozdawanej uczniom, plakatu zawieszonego w siedzibie hufca, audycji w szkolnym radiowęźle czy quizu dla kolegów i koleżanek z podwórka?
Nie zapomnijcie także o tym, czego możemy się od polskich sportowców nauczyć. Może już dziś jest ktoś z Was, kto chce pójść w ich ślady? Czego wymaga kariera sportowca? Przede wszystkim ćwiczeń. Wybierzcie dyscyplinę sportową, w której chcecie się doskonalić i zorganizujcie dla reszty drużyny własną olimpiadę sportową, na której także zaprezentujecie sylwetki polskich sportowców. Pamiętajcie, żeby była ona poprzedzona kilkutygodniowym przygotowaniem kondycyjnym. Poproście o pomoc osobę doświadczoną w danej dyscyplinie. Ćwiczenia mają być dostosowane do Waszego poziomu zaawansowania i kondycji fizycznej.
III. Podsumujcie: czyli oceńcie w swoim gronie czy udało wam się osiągnąć założone cele i czy każdy dołożył się do ich realizacji, a następnie pochwalcie się swoimi osiągnięciami
Po wykonanych zadaniach oceńcie wspólnie, na ile udało Wam się zrealizować Wasze zamierzenia. Czy każdy zrobił to, co do niego należało? Czego się nauczyliście w trakcie tego tropu? Pochwalcie się swoimi dokonaniami na forum drużyny.
Harcerze-artyści
Świat jest piękny, przystańcie na chwilę, zainspirujcie się przyrodą, napotkaną na swojej drodze sztuką. Stwórzcie własne dzieło, które pokaże Wasze emocje i uczucia.
I. Zaplanujcie: czyli zbierzcie potrzebne informacje, ustalcie co chcecie zrobić i podzielcie się obowiązkami
Popatrzcie na piękno polskiej przyrody i zastanówcie się, co czujecie, kiedy ją obserwujecie. Jak możecie się tymi emocjami podzielić z innymi? Jak możecie zachęcić ich do poznawania jej uroków?
II. Zróbcie: czyli wykonajcie zadanie wedle własnego pomysłu, w którym każdy członek zastępu ma swoją rolę do odegrania
Stwórzcie w dowolnej technice prace plastyczne przedstawiające piękno polskiej przyrody. Swoje prace zaprezentujecie podczas dni otwartych organizowanych w szkole, w której działacie.
Proponowany podział zadań w zastępie:
- Zaplanuj zwiad po malowniczej przyrodniczo okolicy. Poproś zaufaną osobę dorosłą, aby pojechała z Wami.
- Zorganizuj wycieczkę zastępu do muzeum lub galerii sztuki. Przyjmij rolę przewodnika. Zaproś wybraną osobę dorosłą, aby Wam towarzyszyła. Jeśli nie macie możliwości odbyć takiej wycieczki, znajdź w Internecie dwa muzea, które można zwiedzić wirtualnie i zaprezentuj je zastępowi.
- Zaprezentuj członkom zastępu kilka technik plastycznych, tak aby każdy mógł wybrać technikę, w której wykona swoją pracę.
- Przygotuj niezbędne materiały (weź z domu lub z harcówki, a jeśli jest taka potrzeba to kup po uzgodnieniu z drużynowym sposobu finansowania zakupów).
- Zajmij się zbieraniem i zabezpieczeniem prac wykonywanych przez członków zastępu. Jeśli nie pracowaliście wspólnie podczas zbiórki, zadbaj o przestrzeganie terminu wykonania prac.
- Zorganizuj wystawę prac w Waszej szkole. Poproś drużynowego albo wychowawcę, żeby skonsultował to z dyrekcją placówki.
III. Podsumujcie: czyli oceńcie w swoim gronie czy udało wam się osiągnąć założone cele i czy każdy dołożył się do ich realizacji, a następnie pochwalcie się swoimi osiągnięciami
Czy dzielenie się swoimi odczuciami i emocjami jest według Was ważne? W jaki sposób możecie przelać na papier, stworzyć dzieło plastyczne pokazując miejsca, które odwiedziliście? Czy macie jakieś dobre rady, którymi warto się podzielić z resztą drużyny?
Tropem obieżyświatów
Wyruszcie w świat! Wokół Was jest tyle ciekawych miejsc do zobaczenia. Znajdźcie mapę i zobaczcie, gdzie możecie udać się na wycieczkę. Może w okolicy jest jakieś miasteczko z pięknymi zabytkami, a może przepiękny las z wodą, gdzie możecie wybrać się na wędrówkę lub wycieczkę rowerową? Wszystko zależy od Was. To może być wspaniała przygoda!
I. Zaplanujcie: czyli zbierzcie potrzebne informacje, ustalcie co chcecie zrobić i podzielcie się obowiązkami
Zastanówcie się, gdzie jeszcze nigdy nie byliście. Czy jest w Waszej okolicy jakieś ciekawe miejsce warte zobaczenia? Sprawdźcie, jak można tam dojechać lub dojść. Pomyślcie, kto może z Wami się wybrać i pomóc Wam w zaplanowaniu wycieczki. Co będziecie podczas niej robić? Czy będą Wam potrzebne jakieś środki i co powinniście zabrać?
II. Zróbcie: czyli wykonajcie zadanie wedle własnego pomysłu, w którym każdy członek zastępu ma swoją rolę do odegrania
Pomyślcie, gdzie możecie się udać. Poproście o pomoc drużynowego, aby pomógł Wam w sprawach organizacyjnych i zapewnił opiekuna podczas wycieczki. Podzielcie się zadaniami. Wyznaczcie trasę, zróbcie krótki przewodniczek po zabytkach albo ciekawym miejscu, do którego się wybierzecie. Pomyślcie, żeby zrobić zwiad. Na pewno warto też sprawdzić pogodę i zabrać odpowiednie rzeczy na wyprawę. Podczas wycieczki zróbcie zdjęcia, które będą dla Was świetną pamiątką.
III. Podsumujcie: czyli oceńcie w swoim gronie czy udało wam się osiągnąć założone cele i czy każdy dołożył się do ich realizacji, a następnie pochwalcie się swoimi osiągnięciami
Czy podróżowanie poszerza horyzonty? Czy dzięki temu, że zobaczyliście dotąd nieznane miejsca, dowiedzieliście się czegoś nowego? A może spędziliście czas, odpoczywając na łonie natury i poznając przyrodę? Co wynieśliście z tej wyprawy? Co poznaliście? Swoją relacją z wycieczki podzielcie się z całą drużyną. Zróbcie np. prezentację, pokażcie zdjęcia, zróbcie wpis do kroniki.
Tropiciele historii
Patriota to człowiek, który szanuje swoją Ojczyznę i jest gotowy do pracy dla jej dobra. Patriota pielęgnuje też narodową tradycję i kulturę, poznaje historię swojego kraju. Polscy harcerze od samego początku akcentowali przywiązanie do kraju, poświęcając swój czas, siły, a nierzadko życie, najpierw w walce o odzyskanie niepodległości, potem w pracy nad rozwojem państwa. Poznajcie dokładniej wybrane wydarzenie i postaci z historii naszego państwa lub organizacji.
I. Zaplanujcie: czyli zbierzcie potrzebne informacje, ustalcie co chcecie zrobić i podzielcie się obowiązkami
Jaki okres z historii Polski wydaje się Wam najciekawszy? Czy wiecie, jak wtedy żyli ludzie, czy życie ówczesnych dzieci bardzo różniło się od Waszego? A może chcecie dowiedzieć się więcej o jakimś okresie istnienia polskiego harcerstwa?
- seria książek dla dzieci i młodzieży „A to historia!”
- programy ZHP związane z tematyką historyczną, np. „Chrzest 966”, „Teka drużynowego. Szare Szeregi”, „Drużyna niepodległości” www.cbp.zhp.pl
- http://nienalezydluzejczekac.pl
II. Zróbcie: czyli wykonajcie zadanie wedle własnego pomysłu, w którym każdy członek zastępu ma swoją rolę do odegrania
Wybierzcie wspólnie konkretne wydarzenia lub postacie z historii, o których chcecie się więcej dowiedzieć. Możecie też wybrać wydarzenie lub postać związaną z historią harcerstwa. Zbierzcie jak najwięcej ciekawych informacji na wybrany temat. Zastanówcie się, w jaki interesujący, kreatywny sposób możecie zaprezentować to, czego się dowiedzieliście. Możecie przygotować np. film, happening, makietę, grę planszową, grę terenową, kominek, wieczór tematyczny. To tylko przykłady, jeśli chcecie, zróbcie to zupełnie inaczej!
Proponowany podział zadań w zastępie:
- Przygotuj planszę, na której każdy członek zastępu będzie mógł zawiesić swoją propozycję tematu wraz z uzasadnieniem wyboru. Ważne, żeby ostateczny wybór był wspólną decyzją. Spytajcie drużynowego – może podpowie Wam, jakim tematem możecie się zająć.
- Pokieruj szukaniem w różnych źródłach (książki, czasopisma, Internet, wywiady, które możecie przeprowadzić sami lub znaleźć w np. Archiwum historii Mówionej MPW) i gromadzeniem przydatnych Wam informacji i ilustracji.
- Historia harcerstwa – porozmawiaj z drużynowym lub innym znajomym instruktorem o tym, co wie na interesujący Was temat. Może będzie mógł udostępnić Wam przydatne materiały. Jeśli wybraliście współczesne wydarzenie, postarajcie się zaprosić waszego bohatera na zbiórkę.
lub
- Historia Polski – porozmawiaj z nauczycielem historii lub innym pasjonatem o tym, co wie na interesujący Was temat. Może będzie mógł udostępnić Wam przydatne materiały. Jeśli wybraliście współczesne wydarzenie może będziecie mieć szansę na osobiste spotkanie z jego uczestnikiem.
- Zbierz pomysły na ciekawy pokaz zdobytej wiedzy. Zaplanuj kolejne kroki jego wykonania.
- Przygotuj materiały niezbędne do przygotowania pokazu (weź z domu lub z harcówki, a jeśli jest taka potrzeba, kup po uzgodnieniu z drużynowym sposobu finansowania zakupów).
- Pokieruj wykonaniem pokazu. Zdecyduj z zastępem i kimś z kadry drużyny, gdzie go zaprezentujecie: w harcówce, a może w szkole? [zadanie zastępowego]
III. Podsumujcie: czyli oceńcie w swoim gronie czy udało wam się osiągnąć założone cele i czy każdy dołożył się do ich realizacji, a następnie pochwalcie się swoimi osiągnięciami
Czy łatwo Wam było wspólnie zdecydować, jakim tematem się zajmiecie? Jakie znalezione przez Was informacje wydają się Wam najciekawsze/najważniejsze? Który etap realizacji tropu podobał się Wam najbardziej? Czy jesteście zadowoleni z wybranego sposobu prezentacji?
Z kulturą na Ty
Rozejrzyjcie się. Dostrzeżcie, jakie miejsca związane z kulturą możecie znaleźć w swojej miejscowości. Odwiedźcie je i poznajecie bliżej. Czy wiecie, dlaczego warto je odwiedzić?
I. Zaplanujcie: czyli zbierzcie potrzebne informacje, ustalcie co chcecie zrobić i podzielcie się obowiązkami
Zaplanujcie wycieczkę do teatru, muzeum, domu kultury lub w inne miejsce, gdzie toczy się życie kulturalne w Twojej miejscowości. Może zaproście jakiegoś aktora z teatru albo animatora? Możecie poprosić rodzica lub inną osobę dorosłą, aby pomógł się Wam skontaktować z wybraną osobą. Poszukajcie zajęć tanecznych lub teatralnych w lokalnym domu kultury.
II. Zróbcie: czyli wykonajcie zadanie wedle własnego pomysłu, w którym każdy członek zastępu ma swoją rolę do odegrania
Odwiedźcie kilka różnych miejsc związanych z szeroko pojętą kulturą albo zróbcie własną inscenizację teatralną lub pantomimę. Poznajcie tajniki dramy lub techniki zdobnictwa popularne w Waszym regionie. Dowiedzcie się, jakie wydarzenia kulturalne są organizowane w Waszej miejscowości, spróbujcie się na nie wybrać z zastępem.
III. Podsumujcie: czyli oceńcie w swoim gronie czy udało wam się osiągnąć założone cele i czy każdy dołożył się do ich realizacji, a następnie pochwalcie się swoimi osiągnięciami
Czy dzięki spotkaniu z kulturą poznaliście coś nowego? Może odkryliście w sobie nowe talenty lub pasje? Podzielcie się nowymi umiejętnościami z innymi członkami drużyny i zainspirujcie ich do poznawania kultury.